شکوفا، رقم تک‎جوانه چغندر قند مقاوم به ریزومانیا و نماتد مولد سیست

Authors

  • اباذر رجبی دانشیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • جمشید سلطانی مربی، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.
  • رحیم محمدیان دانشیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • سعید دارابی مربی، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فارس، ایران.
  • سعید صادق‎زاده حمایتی دانشیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • سعید واحدی استادیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • سیدباقر محمودی دانشیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • عبدالمجید خورشید مربی، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ارومیه، ایران.
  • علیرضا قائمی دانشیار، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.
  • فرشید مطلوبی محقق، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • محسن آقایی زاده استادیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • محسن بذرافشان استادیار، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فارس، ایران.
  • محمد عبدالهیان نوقابی دانشیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • محمدرضا اوراضی‎زاده استادیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • مسعود احمدی استادیار، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.
  • پرویز مهدیخانی مربی، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ارومیه، ایران.
  • پیمان نوروزی دانشیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • کیوان فتوحی استادیار، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ارومیه، ایران.
Abstract:

بیماری‎های ریزومانیا و نماتد سیستی چغندرقند قریب ‎به %50 سطح زیر کشت چغندرقند کشور را تحت تاثیر قرار داده و موجب خسارت‌زایی این محصول می‌شوند. استفاده از ارقام مقاوم، ساده‌ترین و کارآمدترین روش کنترل هر دو بیماری به‎شمار می‎رود. در سال ۱۳۹۴، رقم شکوفا به‎عنوان دومین رقم منوژرم (تک جوانه) ایرانی مقاوم به هر دو بیماری معرفی شد. عملکرد شکر سفید این رقم در مزارع آلوده به ریزومانیا و نماتد 7/44 تن در هکتار بود که با ارقام مقاوم خارجی لودوینا (8/28 تن در هکتار) و توس (7/32 تن در هکتار) در گروه برتر قرار گرفت. ارزیابی مقاومت این رقم نسبت‎به نماتد مولد سیست در شرایط گلخانه‌ای نشان داد که متوسط تعداد سیست بر روی ریشه رقم شکوفا 30 عدد، در دو شاهد مقاوم خارجی پائولتا و سانتا به ترتیب 23 و 26 عدد و در شاهد حساس جلگه 114 عدد بود. در سال ۱۳۹۳، بر اساس نتایج آزمایش‎های میدانی، مزارع آلوده به نماتد در حوزه کارخانه‎های قند خوی و فریمان، عملکرد شکر این رقم برابر 9/23 تن در هکتار و تقریباً مشابه رقم شاهد خارجی توکان (9/47 تن در هکتار) بود. در مزارع آلوده به ریزومانیای حوزه کارخانه‎های قند نیشابور و قزوین عملکرد شکر رقم شکوفا برابر 7/17 تُن در هکتار و بیشتر از کلیه ارقام داخلی و خارجی مورد آزمایش بدست آمد.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

سیلوپذیری لاینهای چغندر قند مقاوم به ریزومانیا

کاهش کیفیت ریشه چغندرقند در سیلو می تواند برای ارقام حساس و مقاوم به بیماری ریزومانیا متفاوت باشد. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت ژنوتیپ های گرده افشان چغندرقند مقاوم به بیماری ریزومانیا در سیلو در سال 1393 در منطقه کرج (بدون آلودگی به بیماری ریزومانیا) و در سال 1394 و 1395در منطقه زرقان فارس (آلوده به بیماری ریزومانیا) انجام شد. این تحقیق در قالب آزمایش کرت های خرد شده در زمان بر پایه طرح بلوک‌ه...

full text

دستیابی به لاین های مقاوم به ریزومانیا در چغندر قند با استفاده ازروش دابل هاپلوییدی

علیرغم توسعه تکنولوژی دابل هاپلوییدی برای بهبود صفت مقاومت به بیماری در گیاهان مختلف، گزارشات معدودی در ارتباط با ایجاد لاین های دابلویید مقاوم به ریزومانیا در چغندرقند وجود دارد. در این تحقیق به منظور دستیابی به لاین های خالص مقاوم به ریزومانیا وبذرگیری از آنها، از چهار توده چغندرقند دارای مقاومت نسبی به این بیماری کشت تخمک انجام گرفت. تخمک های جدا شده در محیط N6 با هورمونهای BA و NAA کشت شدند...

full text

غربال و شناسایی ژنوتیپ های چغندر قند مقاوم به ریزومانیا با استفاده از نشانگر مولکولی rapd

بیماری ریزومانیا (ریشه گنایی) یکی از مخرب ترین بیماری های چغندر قند در جهان است که علاوه بر کاهش شدید وزن ریشه موجب کاهش مقدار قند نیز می گردد. یکی از روش های مقابله با این بیماری استفاده از ارقام مقاوم است. ردیابی ًژن های مقاومت با استفاده از نشانگرهای مولکولی ضروری می باشد. در این تحقیق از یک نشانگر مولکولی ناجفتrapd (random amplified polymorphic dna)، موسوم به pn3، پیوسته با ژن مقاومت به ریزو...

15 صفحه اول

دستیابی به لاین های مقاوم به ریزومانیا در چغندر قند با استفاده ازروش دابل هاپلوییدی

علیرغم توسعه تکنولوژی دابل هاپلوییدی برای بهبود صفت مقاومت به بیماری در گیاهان مختلف، گزارشات معدودی در ارتباط با ایجاد لاین های دابلویید مقاوم به ریزومانیا در چغندرقند وجود دارد. در این تحقیق به منظور دستیابی به لاین های خالص مقاوم به ریزومانیا وبذرگیری از آنها، از چهار توده چغندرقند دارای مقاومت نسبی به این بیماری کشت تخمک انجام گرفت. تخمک های جدا شده در محیط n6 با هورمونهای ba و naa کشت شدند...

full text

مطهر، رقم چند جوانه چغندرقند مقاوم به بیماری ریزومانیا

علی ‎رغم توسعه مکانیزاسیون در زراعت چغندرقند و استفاده از ارقام تک جوانه، همچنان قریب به 15–10درصد از زراعت این محصول بر پایه ارقام چند جوانه استوار است. ارقام چند جوانه در مزارع کوچک و مناطقی با سطح مکانیزاسیون پایین کاربرد دارد. رقم مطهر در سال 1393 متناسب با شرایط فوق معرفی گردید. بر اساس نتایج، عملکرد شکر این رقم در شرایط آلوده به ریزومانیا 40/8 تُن در هکتار بود که از شاهد مقاوم ارس (66/7 تُن...

full text

شناسایی نشانگرهای مولکولی پیوسته با ژن(های) مقاومت به نماتد مولد سیست چغندرقند

با توجه به اهمیت وگستردگی نماتد مولد سیست چغندرقند (Heterodera schachtii Schmidt) در جهان و به منظور جلوگیری از کاهش قابل توجه محصول ریشه و قند ناشی از این نماتد تلاش‏های زیادی صورت می‏گیرد و مناسب‏ترین روش مدیریت آن اصلاح ارقام مقاوم می‏باشد. گونه‏های وحشی گروهprocumbentes  در جنسBeta  به‏دلیل داشتن ژن‏های مقاومت به بیماری‏های مختلف چغندرقند ازجمله مقاومت به نماتد اهمیت زیادی دارند. برای شناسا...

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 8  issue 1

pages  145- 156

publication date 2019-06-22

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023